Saturday 10 March 2012

jAuh perJalAnaN LuAs paNdaNgaN

haaa....arini aku nk cita pasal mcm yg tertera tjuk tu..pasal jauh perjalan luas pandgan..tadi otak mcm terasa byk sgt nak menulis..tpi bila dah start menaip mcm blank pulak...mungkin letih sama kot..
hahaha..tdi aku g program Training Of Trainer...waahhh...teringin nk jadi trainer pulak..so far proggram tu bes//sbb tk pressure..tkdak dgr ceramah melalut..


tapi byk2 part aku suka part yg ujian diri....guna teory sidek apa ntah..n hasil ujian tu mmg bt aku kagum..
hakikatnya mmg apa yg dia cakap sebiji dah btol2 dgn diri...tkdak nya nak lari pun..klu jwab dgn jujur la..

ok..ni laa cri2 trait personality yg ada pada aku hasil ujiang inventori personaliti...

1. AGRESIF- suka mengkritik orang...hati dan perasaan org lain bkn manjdi tumpuan..yg pnting hajat tercapai..

2. ANALATIKAL- iaitu sensitif pada persekitaran dan suka menganalisis org lain dri sendri dan juga situasi..dlm keadaan atau sesuatu situasi tu dia suka bt perhatian..

3. AUTONOMI-sukakan kebebasan sepenuhnya dalam sesuatu tindakan..ttp msih dpt mngawal dan menentukan aktivit utk kehidupan seharian..

4. BERSANDAR- bergantung dlm membuat keputusan..sntiasa mgharap pda pndapt org lainterutamanya yg ada autoriti..hahaah sbb tu laa aku pun slalu je mention never walk alone...nah mmg kena..!

5. EKSTROVET-inidividu yg sosial dan suka bercampur dgn msayrakat...tidak suka bersendirian..

6. INTROVET- individu yg suka melibatkan diri dgn hbungan interpersonal...

7. KEPELBAGAIAN- dlm ni aku sederhana ja..that mean aku sederhana dlm menceburkan dri dlm aktivit2 yg pelbagai...yellaa certain je yg aku mnat pun...

8. KETAHANAN- ada ketahanan mental dan fizikal dan emosi...seorang yg bermotivasi...tpi tkdk laa tahan mna pun..hasil test tu pun ats pagar je nk jtuh pda sederhana..mkna nya ada time jugak laa..mmg btol sgt..!

9. KRITIK DIRI- selalu rendah dri dan sentiasa berasa bimbang sekiranya sesuatu kerja itu tak dijayakan sepenuhnya..individu mcm ni mmg bermasalah..

10. MENGAWAL- suka kawal dan pimpin org lain...suka kerjaya yg melibatkan kepimpinan...n aku rsa bdg yg aku amek ni mmg btol2 kena dgn personaliti aku..

11. MENOLONG- keinginan curah simpati dan kasih syang..mudah membantu utk kebajikan dan kebaikan org lain..

12. SOKONGAN- mempunyai keinginan yg tggi utk dikasihi, difahami dan mendapat simpati..

13. STRUKTUR- mementingkan kerja yg tersusun dan berstruktur serta terperinci...kejaya kemas dan teratur..


dah...tulaa personaliti hasil ujian tu..tpi bgi aku bnda tu mmg btol2 tepat sgt...so kawan2 yg rapat ngn aku msti dia boleh tahu...betul ke tak..
hbt spa yg kaji bnda tu..betapa besar ilmu Allah..macam2 ada kalau kita kaji..terasa macam minat pulak nak kaji pasal manusia...




::: tuntutlah ilmu sampai ke negeri Cina...mungkin bkn dalam akedemik..hope boleh jugak dpt ilmu lain dlm program2 yg aku join..moga mendapat redha ILAHI..aminn :::

No comments:

Post a Comment